tirsdag 26. juni 2012

Inspirasjon til hagen!

Igår formiddag var jeg på besøk hos en god venninne på Bakerøy. Jeg hadde med bakstrester fra søndagen. Vi koste oss og skravla høylytt som vanlig. Ingenting er som kvalitetstid i gode venners lag. Marianne bor i Skagegata. Går du forbi huset hennes, kan du ikke unngå å legge merke til hagen hennes. Den er mildt sagt fantastisk!!!


Disse nydelige blomstene(ikke spør meg om hva de heter..:) hilser gjester velkommen på fremsiden av huset.



Marianne har såå mange fine potter, kasser og urner med ulike ting opp i. Alt fra blader, trolltrær, kirsebærtrær og lyng.


Sjekk denne, kunst spør du meg. Får umiddelbart assosiasjon til han der rollefiguren i Karate Kid, som måtte klippe X-antall bonsaitrær for å øve opp skillsa..haha:


Baksiden av huset er om mulig enda finere, et lite bildedryss:






Er det ikke utrolig fint? Jeg er såå imponert. Det som er mest imponerende er at alt dette har hun "konstruert" selv. Det var nemlig helt uopparbeidet når hun kjøpte huset for 4år siden. Hun bruker ting fra naturen, fått gamle trebjelker fra en gammel fiskebutikk, hentet stein i sveio/ølen osv som hun bruker i grunnarbeidet. Så kjøper hun alt på salg, og passer på at alle bedd har både vår, sommer og høstplanter, samt vintergrønt- slik at det er alltid er liv i uteområdet. 

Nå har hun lovet å hjelpe meg med "Prosjektuteområdet i Kalvatrevegen". Jeg tror ikke hun vet hva hun har sagt ja til, for her ser det mildt sagt ut som en overgrodd urskog. 
Vi har valgt å prioritere inne oppussing siden vi flytta inn, men nå fortjener den fantastiske tomta våres også en shining. Vi har en nydelig, 100år gammel, steingarde rundt hele tomta. Denne elsker jeg. Ellers så har vi satt hekk rundt hele fremsiden av huset, samt vi har noen små bedd rundt omkring.
 OG ikke minst kasser og potter med masse små blomster i. Det er jeg forresten veldig flink på :) :)
Jeg er inspirert opp etter ørene og klarer nesten ikke å vente med å planlegge. 
Jeg lover bilder etter hvert, når jeg endelig har noe å skryte av!

Håper du lot deg inspirere! Marianne drømmer forresten om å jobbe med dette på heltid. Ikke uoppnålig spør du meg. Hvem ville vel ikke betalt litt ekstra for å få hagen sin til å se slik ut??

God kveld til deg:)

Malin



4 kommentarer:

  1. Kjekke blogg du har Malin!! :) Detta innlegget her va t stooore inspirasjon. Så utroligt fine hage!! Forstår godt at du glede deg t å få hjelp og ikkje minst t nye hage :) Hvis hu har lyst på flerne oppdrag så kan hu godt få hjelpa t på Skår o!!

    SvarSlett
  2. Tusen takk Kristine, kjekt du vil lese den:) Ja, ikke sant.. Jeg blir helt dårlig jeg.. Har jo lyst å gjøre alt med en gang. Dere har jo en såå spennende tid forann dere, med helt nytt hus, hage osv. Det ser så flott ut!! Du får ta kontakt med henne, som sagt så elsker hun dette og er veldig flink:)) Lykke til med både hus, baby og hage!

    SvarSlett
  3. Veldig fin blogg, og venninnen din har virkelig grønnefingre.:-)Dette blir jo som en egen kunstform innen botanik.

    Kjekt å se hvordan andre gjør det så for man samtidig inspirasjon selv til å være kreativ..

    SvarSlett
  4. Takk Jasminka!!:) Ja, det er akk det. Herlig å bli inspirert! Vi trenger det:) Håper å se de på trening senere!

    SvarSlett